Thursday, December 13, 2007

Malu Tapi Mau?

Pernah tak anda baca artikel atau pun surat yang bunyinya lebih kurang macam ni?


Kak Seri Siantan,

Adik adalah seorang gadis yang boleh dikatakan mempunyai rupa yang kiut dan menarik. Malangnya sehingga sekarang adik masih lagi tidak berboipren, lantaran adik tidak tahu bagaimana caranya untuk berkawan dengan kaum lelaki. Adik memang pemalu orangnya kak. Tolonglah kak, adik benar-benar kesepian. Adik juga ingin bahagia seperti insan-insan lain..
-Gadis malu yang sepi


Kadangkala MALU dijadikan sebab untuk sukar mendapatkan teman hidup.

Berapa usia anda sekarang?

27? 28? 29??

Suku abad anda mengharung hidup di dunia ini, suku abad beribu-ribu manusia telah anda jumpa, suku abad bermacam pengalaman dan perubahan hidup telah anda lalui, agak-agak anda yang bijak bestari ni lah, relevankah lagi malu dijadikan alasan untuk tidak berjaya mencari pasangan??


Mungkin bermacam-macam jawapan yang dikarangkan dalam fikiran anda ketika ni. Apapun tepuk dada, tanya selera. Kepada yang rasa malu perlu diteruskan mungkin alternatif yang sesuai bagi anda untuk mencari teman hidup ialah tak payah cari. Mintalah bantuan ibu bapa anda untuk mencarikan bagi pihak anda yang malu. Tapi kepada yang ingin berubah ini ada tips dari Dr Fadzilah Kamsah untuk dimanfaatkan bersama.


Jika anda seorang yang pemalu? Gunakan 7 petua dibawah ini untuk menanganinya:

1. Kenali diri sendiri dengan mendalam

2. Doa untuk yakin diri

3. Bergaul dengan orang positif

4. Cungkil bakat yang terpendam dan gilap ia sehabis baik!

5. Bentuk penampilan baru, biar nampak anggun, segak dan menawan

6. Baiki penampilan diri

7. Kawal pemikiran dan tukar mindset atau label mental.

No comments: